Marzenia się spełniają
Od tego co bliskie do tego co dalekie.
Historia i kultura inspiracją do wzajemnego poznania.

Wszystko zaczęło się w 2006 roku. Nawiązano pierwsze kontakty między Gmina Ostrów a Gminą Grong w Norwegii. Podpisane listy intencyjne zaowocowały kolejnymi wizytami. W 2007 roku 13 osobowa grupa wyjechała do Norwegii. Zafascynowani krajem, pięknymi krajobrazami oraz utrzymując stały kontakt z norweskimi przyjaciółmi szukaliśmy środków na kolejne wizyty. Udało się. Wyjazd 16 osobowej grupy został zorganizowany w ramach realizacji projektu „Historia i kultura narodu polskiego i norweskiego” finansowanego z Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Wśród 13 instytucji, których wnioski zakwalifikowano do realizacji, byliśmy jedynym gimnazjum, pozostali beneficjenci to uczelnie wyższe. Koszt projektu w wysokości 237 120,00 PLN w 90% pokrywa Fundusz Stypendialno Szkoleniowy, a w 10% gmina. Jesteśmy wdzięczni Panu Wójtowi Piotrowi Cielcowi i Radzie Gminy za dofinansowanie projektu. Współpracę nawiązaliśmy ze szkołą w Grong.

Gmina Grong położona jest w środkowej Norwegii. Zajmuje powierzchnię 1139,57 km2 zamieszkałą przez 2,5 tys. mieszkańców. Znana jest na całym świecie jako największy producent łososia. Na tamtejszych farmach wyławia się 100 ton łososia dziennie. Gmina znana jest w całej Norwegii ze swoich programów opracowanych na użytek segregacji odpadów, których segreguje się tam 90%. Gmina Grong w swoim okręgu jest znanym ośrodkiem oświatowym posiadającym szeroki przekrój szkół ( od przedszkoli poprzez szkoły podstawowe, średnie i szkoły dla dorosłych). Specyfiką tamtejszej szkoły średniej jest posiadanie jedynego w kraju profilu wędkarskiego. Natomiast szkoła dla dorosłych, jako jedyna z nielicznych w Norwegii kształci w dziedzinie kultury i folkloru ludowego ucząc malarstwa, rzeźby, muzyki i tańca. Gmina posiada doskonałą bazę sportowo rekreacyjną, nowoczesną i funkcjonalną halę sportową, kompleks boisk sportowych ze sztuczną nawierzchnią oraz kilkanaście tras rowerowych, a także doskonale przygotowane i funkcjonalne trasy narciarskie.

Celem projektu jest poznanie historii i kultury obu krajów ze szczególnym uwzględnieniem historii regionu. Cały projekt trwa od 1.09.2009r. do 31.12.2010 r. Goście z Norwegii przybędą do nas w czerwcu 2010. W trakcie projektu podczas spotkań roboczych uczniowie będą wykonywać wspólne prace i zadania, posługując się żywym językiem angielskim. Przygotowywanie materiałów na nośnikach elektronicznych przy szerokim udziale młodzieży wpłynie na podniesienie poziomu w zakresie korzystania z technik informatycznych. Młodzież będzie kompletować informacje o tradycjach regionalnych, ginących obyczajach oraz o obiektach folkloru cennych z punktu widzenia narodowych zabytków. W wyniku porównań pewnych wartości kulturowych uczniowie sami dojdą do wniosku o licznych podobieństwach w naszym życiu codziennym, takich samych problemach, ale o odmiennej historii regionów zamieszkania, innej obyczajowości, mentalności, a często i temperamencie.

Pierwsza wizyta odbyła się w dniach 8 – 15 listopada 2009 r. Uczestnikami było 6 osób dorosłych oraz 10cioro uczniów. Wyjazd dla uczniów był nagrodą za wysokie wyniki w nauce. W czasie tygodniowego wyjazdu uczestnicy zapoznali się z regionalnymi obyczajami i zwyczajami. Uczyli się pieśni i tańców norweskich, uczestniczyli w warsztatach rzeźbienia w drewnie oraz sporządzaniu lokalnych i tradycyjnych potraw. Wymieniali ogólne informacje o historii narodu polskiego i norweskiego. Poznali podstawy i zasady działania sztuki aktorskiej uczestnicząc aktywnie w próbach teatralnych lokalnego teatru działającego na terenie Gminy Grong. Ponadto mieli możliwość zobaczenia bardzo unikalnego amfiteatru wbudowanego w linię brzegową rzeki przepływającej przez Grong. Zobaczyli inny od naszego sposób i tryb nauczania wymieniając uwagi i komentarze ze swoimi rówieśnikami. Zapoznali się z organizacją i metodami nauczania. Dzięki temu, że zostali zakwaterowani w rodzinach norweskich, mogli poznać tradycje i obyczaje kultywowane przez Norwegów, ich codzienne zajęcia, zainteresowania oraz tamtejszą architekturę. Realizacja projektu, a w szczególności wyjazd to wspaniała i nieoceniona lekcja dla uczniów i nauczycieli, a także dla całej społeczności szkolnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *